• دتکتور دودی

    ابزاری است که برای حس کردن و آشکارسازی دود بویژه در سیستم‌های اعلام حریق یا اطفا حریق بکار می‌رود. برخی از آشکارسازهای دودی که معمولاً در سیستم‌های اعلام و اطفا حریق صنعتی، تجاری یا مکان‌های پر رفت‌وآمد مسکونی نصب می‌شود، پس از آشکارسازی دود یا آتش یک سیستم اعلام خطر یا سیستم خودکار اطفاحریق را فعال می‌کند یا سیگنال خطر را به مراکز آتش‌نشانی می‌فرستد. اما آشکارسازهای معمولی و خانگی معمولاً تنها یک زنگ خطر شنیداری یا نشانه‌های نوری دیداری از خود دستگاه آشکارساز ایجاد می‌کنند
  • دتکتور حرارتی

    در دتکتورهای حرارتی یک مقاومت کوچک الکترونیکی کالیبره شده به عنوان دما سنج استفاده میشود .دمای عملکرد این نوع آشکار ساز ها بطور معمول حدود 65 درجه سانتیگراد می باشد .وقتی درجه حرارت از حد نرمال تعریف شده دستگاه بالاتر می رود،این نوع کاشف های آتش فعال می شوند.دتکتورهای حرارتی با توجه به مکانیسم خود به دو صورت اپتیکی یا حرارتی توانایی شناسایی حریق را دارند
  • شستی های اعلام حریق

    شستی های اعلام حریق معمولا در دو نوع فشاری قابل ریست شدن و شیشه شکستنی ساخته می شوند که برای اعلام حریق دستی به کار می روند. در هر دو نوع در حالت عادی کنتاکت شستی باز است (N.O) و در حالت اعلام حریق، یک مقاومت سری شده با سوئیچ داخلی شستی که مقدار آن معمولا 470 اهم است در مسیر زون به طور موازی با سایر تجهیزات روی زون و مقاومت انتهای خط قرار می گیرد. با قرار گرفتن مقاومت 470 اهم در مسیر زون، کنترل پنل این شرایط را به عنوان شرایط آلارم تشخیص داده و آژیر اعلام حریق فعال می شود.
  • آژیر

    از اجزای هشدار دهنده سیستم اعلام حریق می باشد که هنگام بروز حریق بعد از فرمان سنسورها به پنل مرکزی، پنل به آژیر فرمان می دهد و آژیرها شروع به هشدار می کنند. این آژیر در محوطه داخل ساختمان، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ریموت

    در واقع فلاشری است که در بالای درب نصب می شود و با اتصال به انواع دتکتور ها، می تواند بروز حریق، دود، گاز یا... را در آن مکان خاص نمایش دهد. از این ریموت آشکارساز عموما برای سیستم های متعارف استفاده می شود، اما می توان آن را در سیستم های آدرس پذیر نیز به کار برد.
  • کنترل پنل

    مغزسیستم اعلام حریق دستگاه مرکزی کنترل پنل است . چنانچه دتکتور ها (آشکارسازها) را سلول عصبی و سیم ها و کابل ها را رشته های عصبی بنامیم می توانیم تابلوی کنترل مرکزی را مغز سیستم اعلام حریق محسوب داریم .تابلوی کنترل مرکزی ضمن ،پایش کلیه ورودی ها ،کلیه تجهیزات خروجی را نیز کنترل میکند و در عین حال توان الکتریکی کلیه بخش ها را از طریق همین تابلو تامین میکند . تکنولوژی مدارات دستگاه مرکزی اطفا حریق از دو نوع اس ام دی یا ال ای دی بوده و ولتاژ برق ورودی به دستگاه 220ولت است. دستگاه دارای 2 عدد باطری 12 است که به عنوان پشتیبان در هنگام قطع برق در مدار قرار میگیرد.
  • 1